KIPRÓBÁLTUK - Papírkazamaták
Több, mint 30 éve szerepjátékozok, de már előtte is mindig érdekelt, sőt, izgatott a fantasy. Épp ezért már alig vártam, hogy kipróbálhassam a Papírkazamatákat. Papír, ceruza, kazamata, játék!
Külső megjelenés
A doboz pici, de a tartalma csodás. Nem is szeretem, amikor szemfényvesztésként egy nagy dobozt kapsz, a belseje meg úgy van kitömködve, hasznos tartalma meg semmi. Ez viszont nem árul zsákbamacskát. Néhány elengedhetetlen ceruza, a meseszép kártyák, a különféle képesség és küldetéskártyák, no meg maga a karakterlap és kazamatatérkép egyben. Pont elég. A szabálykönyv érthető, végigvezet minket a játékon, kiemelve a visszatérő kifejezéseket és mindezt még illusztrálja is. Az apró kártyák is tipikus fantasy keretet kaptak, de az Ellenségkártyák már kifejezetten szemet gyönyörködtető festmények. Olyanok, amelyek a szerepjáték könyvekből is visszaköszönnek. No, és ne feledkezzünk meg a 6 spéci kockáról sem, amelyek igencsak tetszetősre sikeredtek. Jó, én imádom a különleges kocekokat.
A karaterlapon viszont rengeteg ikon van, ami elsőre ijesztő, de hamar egyértelművé válik az egész és teljesen logikus. Amúgy van letölthető színes a gémlub oldalán, szóval nem kell parázni, ha kifogynátok a kezdő csomagból ????
Szabályok
A Papírkazamaták nem akar sokkal többet adni, mint a tipikus „Dungeon Crawler”, inkább csak helyettesíti a mesélőt és a kazamata megtervezésével sem kell senkinek sem vacakolnia. Erre találtak ki egy automata rendszert, ami jól működik.
Szimultán cselekszünk, így csak az egyikünk dob a 6 kockával minden forduló elején. Kevés kivételtől eltekintve nincsen újradobás és kisajátítás pedig egyáltalán nincsen, tehát a kidobott szimbólumokat használja mindenki, ami lehet a 4 kaszt egyike (harcos, varázsló, pap, tolvaj) fehér vagy fekete színben, illetve koponya, lóhere és „három csizma”. Neked csak annyi a feladatod, hogy a 6 közül válassz ki hármat, amit felhasználsz valamilyen cselekedetre. Mehetsz előre a kazamatában szörnyekkel küzdeni, kincseket gyűjteni és csapdákat elkerülni, vagy fejlesztheted az egyik hősödet, vartárgyat pakolhatsz össze, esetleg gyógyitalt készíthetsz.
Látható, hogy lehetőség van bőven, ráadásul nem mindegy, hogy fehér vagy fekete kockával dobtátok ki az adott kaszt szimbólumát. A tetteidnek mintegy iránymutatást ad még a saját és a közös célkártya, az Ellenség elhelyezkedése és típusa, és a játék elején választott különleges képességed, így talán eleinte könnyebb megtalálni az utadat.
Kissé bánom, hogy az effektív interakció kimaradt a játékból és nem igen van ráhatásunk a többiek kalandjára. Lényegében csak egy versenyfutás a kazamatában. Remélem ezen egy kiegészítő majd segíteni fog, mint ahogy sok másban is látom, hogy szüksége lenne egy kis fejlesztésre, de lehet ezt már csak a sok éves rpg tapasztalatom akarja velem mondatni.
Játékmenet
1 fővel
A játékban van szóló mód, ez sokaknak örömet jelenthet, de nem ad lényegi célt, így max. gyakorlásnak jó. Ebben szintén egy kiegészítő majd segíthet.
2 fővel
Elég pörgős kis játék a szimultán akcióknak köszönhetően. A Papírkazamatákban nincs beleszólásunk a másik játékába, csak a gyémántokat lehet ellopni egymás orra elől, és talán ez a különbség akkor, ha ketten vagy, ha többen játszunk: El lehet kerülni egymást és mindenki gyűjtheti a „kisz drágaszágait” külön-külön. A kazamatában nem lesz közünk egymáshoz (mondjuk amúgy sem nagyon).
3+ fővel a végtelenségig
Na jó, azért nem lehet az alap dobozzal millióan játszani, de csak azért, mert nincs benne annyi ceruza…meg képesség és saját küldi kártya sem. De amúgy bármennyien is játsszuk, a játék ugyanannyi ideig tart, ugyanannyira számolható, és ugyan úgy mindenki végig bele van mélyedve a karakterlapjába. Amikor leülünk egy társasággal Papírkazamatázni, rendesen olyan érzése van egy idő után az embernek, mintha könyvtárban lenne: Síri csend van. Mondjuk nem is túl szerencsés egy kazamatában hangoskodni, nemde?
Viszont, ha már szerencse! A játékban összesen 8x6 kockadobás van, ennyi jelenti a szerencsefaktort is. Kész, slussz, passz, minden mást tervezhetsz. Persze ez is befolyásoló tényező, de nem annyira, hogy el kelljen térned az eredeti tervedtől, maximum be kell építeni az elgondolásba még egy-két kanyart.
A játékidő a dobozon ígért 30 percnél azért általában több, de ezt a résztvevők száma kevésbé emeli meg, a 8 forduló alatt viszont minimális a holtidő, ami azért elég pörgőssé teszi a játékot.
Ajánló
Aki szereti a fantasyt, annak ez szerintem alap. Nem ér fel egy mai szerepjátékhoz, de amikor csak dobálni és fejlődni akartok, akkor tökéletesen helyettesítheti azt. Nem beszélve arról, hogy remek alapot adhat gyerekeknek a beugráshoz. Aki viszont valami történet orientált játékot vár a dobozba zárva, az csalódhat. Ez csak egy egyszerű keret.
Nagyon remélem, hogy a Papírkazamaták kap pár jó kiegészítőt, mert megérdemli, sőt kell is hozzá, de addig is szívesen fog előbújni a szekrényből akár egy páros meccs erejéig (főleg, amíg az asszony folyton elver!), akár egy kis háziszabályozás után a haverokkal.